Psihologia iti ofera 9 sfaturi pentru a scrie mai bine

Cititul este una dintre marile placeri ale vietii , nu exista nicio indoiala. Acum cateva zile ne-am facut ecou in clasamentul nostru particular cu 50 de carti esentiale care trebuie citite o data in viata, iar astazi ne-am intors pentru mai multe, desi dintr-un alt punct de vedere.

Cu aceasta ocazie vom trece in revista cele mai utile sfaturi pentru scriere la structurarea si dezvoltarea unui text, atat in ​​lumea artei, cat si in afara acesteia.

Scrisul si psihologia, mult in comun

Comunicam constant prin cuvinte scrise; Ele fac parte din vietile noastre si din mostenirea noastra culturala. Cu totii am simtit la un moment dat nevoia de a ne scrie gandurile sau povestile noastre, iar scrisul poate deveni terapeutic.

Poate ca nu suntem genii literari precum Gabriel Garcia Marquez sau William Shakespeare , dar apelul pentru hartie si pix (sau tastatura pentru nativii digitali) ne vine adesea in cale. Cu toate acestea, a pune pe hartie ideile si reflectiile care ne trec prin minte poate fi o intreprindere complicata, iar daca nu, intrebati-i pe scriitori si pe temutul lor „sindrom al paginii goale”.

Steven Pinker ne aduce cheile psihologice pentru a scrie mai bine

Unul dintre cei mai renumiti psihologi de astazi, Steven Pinker, lingvist si psiholog cognitiv la Universitatea Harvard, are cateva raspunsuri care sa ne ajute sa progresam in arta scrisului.

In cartea sa The Sense of Style: The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century , publicata in 2014, Pinker ne sfatuieste si ne ofera un ghid cuprinzator pentru cei pe care dorim sa-i imbunatatim ca scriitori .

In plus, sugestiile si invataturile sale se bazeaza pe o multitudine de cercetari stiintifice in domeniul neurostiintei si psihologiei cognitive: Pinker trece in revista constatarile privind sistemul de functionare al creierului nostru si ne invata cum sa ne imbunatatim capacitatea de a scrie. Autoarea propune o serie de tehnici si strategii care urmaresc sa intelegem cum functioneaza mintea noastra, astfel incat sa stim sa profitam la maximum de ea, in acest caz sa fim mai creativi si mai eficienti atunci cand scriem.

Sfaturi psihologice pentru scriitori

Mai jos am rezumat cele sase puncte pe care se bazeaza invataturile lui Steven Pinker. Daca doriti sa fiti scriitor si sa va imbunatatiti povestile, acest lucru va poate ajuta.

1. Pune-te in pielea (si in mintea) cititorului

Cititorii nu stiu ce stii tu . Acesta pare a fi un punct foarte evident, dar nu este. Daca exista oameni care nu inteleg pe deplin ceea ce incerci sa le transmiti prin textele tale, problema nu este a lor, ci a ta. Imi pare rau.

Motivul psihologic al acestui esec de a scrie este ca creierul nostru tinde sa ia de la sine o multime de cunostinte, date si argumente pentru ca le cunosti deja, dar cititorii tai le cunosc la fel de bine ca tine? Probabil ca nu, iar aceasta este o problema comuna cu care trebuie sa stii sa faci fata, cu autocritica si reflectie.

Steven Pinker numeste aceasta eroare „blestemul cunoasterii” si este incapacitatea multor scriitori de a intelege ca altii nu stiu ceea ce stiu . Acest lucru duce la texte neclare, in care lucruri sunt luate de la sine inteles care induc in eroare cititorul. In cartea sa, Pinker afirma ca cea mai buna metoda de a evita caderea in aceasta eroare (care, de altfel, este una dintre cele mai frecvente potrivit editorilor) este sa trimiti o schita a textului unei persoane fara cunostinte specifice si sa o intrebi daca el intelege totul, sau nu.

2. Foloseste un stil direct, cu imagini si conversatii

Psihologia cognitiva nu se oboseste sa repete ca mai mult de 30% din creierul nostru are functii asociate cu vederea . Pinker subliniaza, de asemenea, ca exista o multime de dovezi stiintifice care arata ca cititorii inteleg si sunt capabili sa-si aminteasca mai multe elemente ale textului care au legatura cu limbajul care evoca imagini.

In plus, este convenabil sa folositi un stil conversational si sa concepeti cititorul ca pe o persoana familiara: acest lucru il va face sa se simta parte din poveste si din lumea interioara a scriitorului. Totusi, spune Pinker, scrisul cu un stil axat pe impresionarea cititorului obtine efectul opus, iar cititorul se poate simti coplesit si se poate observa la o mare distanta fata de ceea ce doreste autorul sa transmita.

De fapt, cercetarile au descoperit ca multi studenti au folosit in mod deliberat un vocabular foarte complex pentru a parea mai inteligenti . De fapt, cele mai simple texte la nivel lexical au coincis cu autori de inteligenta superioara.

Trucul de a gasi o buna armonie intre cititor si autor, potrivit lui Pinker, este ca, ca scriitor, imagineaza-ti ca esti intr-o conversatie cu cineva care are un nivel cultural similar cu al tau, dar care are putin mai putine cunostinte decat tine in domeniu despre cel despre care vorbiti. In felul acesta vei putea indruma cititorul si il vei face sa descopere cateva lucruri pe care le stii deja dar pe care inca nu le cunoaste.

3. Pune cititorul in context

Trebuie sa explicati cititorului care este obiectivul textului, de ce ii spuneti ceva, ce va invata din el . O investigatie a raportat ca cititorii care cunosc contextul de la inceputul lecturii sunt mai capabili sa inteleaga pe deplin textul.

Pinker insusi subliniaza acest punct, observand ca cititorii trebuie sa cunoasca fundalul pentru a putea citi printre randuri si a conecta mai intuitiv toate conceptele si argumentele. Aceasta inseamna ca cititorul se localizeaza in text pe baza cunostintelor sale anterioare si asta il ajuta sa inteleaga mai bine ceea ce citeste. De fapt, daca nu gasesti nicio referinta de contextualizat, cititorul va fi incapabil sa inteleaga adecvat randurile din fata ta, va fi o lectura superficiala.

Sfatul este clar: ca autori trebuie sa localizam cititorul, sa-i aratam care este subiectul textului si ce vrem sa-i explicam . Desi unii scriitori refuza sa faca asta pentru ca nu inlatura suspansul si misterul din text, adevarul este ca pare mult mai rezonabil sa cuceresti cititorul din prima clipa si sa-l faci sa-si mentina atentia si interesul pe tot parcursul lecturii decat sa nu aiba incredere. ca, fara sa poti contextualiza, vei reusi chiar sa termini primul paragraf.

4. Creativitate (dar bunul simt) in respectarea regulilor

Prin aceasta nu inseamna ca nu trebuie sa respectam regulile de ortografie si gramatica, dar atunci cand scriem trebuie sa lasam putin loc creativitatii si improvizatiei. Dictionarul nu este o carte sfanta, sustine Pinker. Mai mult: editorii de dictionar sunt insarcinati sa surprinda tendintele si utilizarile anumitor termeni in fiecare noua editie, iar acest lucru se poate realiza doar prin conectarea la societate, care este motorul care da sens limbajului.

Desigur: este necesar sa cunoasteti bine regulile pentru a le putea incalca din cand in cand cu o buna doza de creativitate . Creativitatea, desigur, ar trebui sa fie un semn de calitate, nu o oportunitate de a arata ca ne-am dorit sa „jucam inteligent”. Daca nu cunosti in profunzime regulile de scriere ale unei limbi, este mai bine sa nu incerci sa reinventezi roata si sa te tii de canoanele ortodoxe in textele tale. Va fi timp sa inovam mai tarziu.

5. Nu te opri niciodata din citit

Acesta si alte ghiduri de scriere sunt instrumente interesante si valoroase, dar daca doriti sa va imbunatatiti ca scriitor, trebuie sa cititi mult, zi de zi .

Viziunea lui Pinker este foarte clara: pentru a fi un scriitor de mare calitate, trebuie sa se cufunde intr-o varietate de carti si texte, incercand sa invete limbi noi, dispozitive literare, termeni noi si expresii stabilite cu care sa cresti ca ganditor si, prin urmare, , ca scriitor.

Este simplu: continua sa inveti si sa cercetezi este una dintre cheile pentru largirea orizontului tau mental si, in consecinta, a abilitatilor de scris.

6. Verificati temeinic si cu rabdare textele

Pentru a fi un scriitor excelent, nu este recomandat sa incerci sa scrii texte magnifice prima data, contra cronometru. De fapt, aceasta este o abilitate pe care putini, foarte putini, o stapanesc. De fapt, este mult mai bine sa-ti petreci multa grija si timp pentru a-ti revizui si reconstrui textele .

Steven Pinker considera ca revizuirea este una dintre cheile scriitorilor buni. „Foarte putini autori sunt suficient de pretentiosi pentru a capta cuvintele exacte care explica cel mai bine ceea ce doresc sa transmita. Mai putin inseamna mai mult. Acest lucru se realizeaza cu capacitatea de a revizui si rafina fiecare paragraf, fiecare propozitie. Cand scriem, trebuie sa revizuim si sa reformulam pentru ca mesajul sa fie clar si sa ajunga corect la cititor”, argumenteaza Pinker.

1. Fii clar daca este un text artistic sau pur expozitiv

Literatura artistica se bazeaza pe principiul „arata sau descrie” , adica incearca sa genereze senzatii si climate care transmit subtil conceptele si sentimentele dorite in cititor.

In schimb, literatura al carei scop este in afara lumii artei trebuie sa mizeze totul pe concretete , pentru a se asigura ca transmite un anumit set de idei in mod direct, fara a lasa loc ambiguitatii.

Din acest motiv, a fi clar daca textul corespunde unuia sau altuia tip de literatura este esential pentru a lua in considerare de la inceput modul de structurare a textului si alegerea cuvintelor. Desigur, exista unele forme de scriere care pot construi punti intre cele doua tipuri de literatura; De exemplu, in popularizarea stiintei se iau elemente artistice, combinandu-le cu nevoia de a descrie ipoteze, legi stiintifice, experimente etc.

2. Nu amestecati subiectele intr-un mod haotic

Amintiti-va ca mintea umana intelege si memoreaza mai bine informatiile daca sunt prezentate prin blocuri tematice . De aceea, daca, de exemplu, intr-un paragraf vorbiti despre un subiect si in urmatorul treceti la altul, nu este convenabil ca in al treilea sa reveniti brusc la primul subiect abordat, lasand deoparte cel anterior; incercati sa distribuiti explicatia conceptelor prin „blocuri”.

De asemenea, daca spuneti o poveste, evitati in mod constant flashback-urile sau flash-forward-urile; de fiecare data cand o faci, vei ingreuna cititorul.

3. Daca scrii o naratiune, nu incerca sa-l faci pe protagonist sa te placa prea mult

Ceea ce face ca un protagonist sa fie interesant nu este setul de calitati pozitive pe care le poseda; de fapt, daca exagerati pentru a le face sa se potriveasca cu modelul „cetateanului ideal”, poate fi prea nerealist, ceea ce ingreuneaza cititorii sa se conecteze cu acea persoana.

Prin urmare, in loc sa idealizezi protagonistul, faceti cititorii sa se poata identifica cu personajul , ceea ce se intampla prin expunerea defectelor si imperfectiunilor acestora. In acest fel, pe langa faptul ca plasezi pe cineva cu o personalitate mai profunda si mai nuantata in centrul povestii, vei putea crea romane si povesti cu o libertate creativa ampla, pana in punctul in care vei putea chiar sa folosesti pe cineva care intr-o alta naratiune ar fi putut chiar sa fi indeplinit rolul de antagonist sau „ticalos”.

Un ultim gand

Abilitatea de a comunica prin texte si carti este ceva ce poate fi invatat. Este necesar doar sa ne exersam si sa ne lansam talentul.

Aceste strategii si tehnici de imbunatatire a scrisului oferite de Steven Pinker ne pot ajuta sa empatizam cu cititorii nostri si sa ne transmitem mesajul in cel mai bun mod posibil. Scrie!

Recente