Cum afecteaza COVID-19 strategiile companiilor de social media?

Coronavirusul, pandemia care afecteaza intreaga planeta la nivel mondial si care a pus structura noastra sociala sub control, a schimbat abordarile strategice ale companiilor de la o zi la alta .

Nu conteaza daca sunteti o corporatie mare sau un IMM, ceea ce se experimenteaza astazi a determinat departamentele de marketing sa schimbe planificarea fara o solutie de continuitate. In scopuri practice, evenimentele au dus la o criza generalizata de social media : acum nu este doar o companie care are probleme la nivelul retelei, ci sunt practic toate.

Ce este o criza de social media si cum afecteaza companiile?

O criza de social media este o situatie in care viziunea companiei, in scopul utilizatorilor retelelor sale si al societatii, este pusa la indoiala. In mod traditional, vine impreuna cu un baraj de critici asupra diferitelor platforme care nu pot fi gestionate pe termen scurt si necesita actiuni rapide de catre marca pentru a le rezolva.

Sa luam un exemplu al unei crize de social media : cea experimentata de American Airlines in 2018, cand un videoclip pe retelele de socializare a fost viral despre modul in care au reusit sa faca overbooking-uri pe unul dintre zborurile lor: un calator a fost dat jos din avion intr-un mod violent, tarat si batut.

Compania nu a stiut sa gestioneze situatia si a durat luni pentru a atenua viziunea utilizatorilor. Chiar si astazi, mai bine de doi ani mai tarziu, este o tema recurenta in retelele lor si nu tocmai spatele tweeterului ajunge sa-l aminteasca intr-un fir deschis.

Si de ce este COVID-19 o criza de social media?

Din punctul de vedere al acestei definitii, coronavirusul nu ar presupune o criza de social media ca atare, deoarece nu exista o critica generala a unui management sau a unui act, dar implica o modificare a modalitatilor de comunicare si intrare in contact cu utilizatorii .

In aceste zile este necesara o regandire drastica a mesajelor care sunt lansate catre comunitate. Produsele nu intereseaza, ci valorile si continutul care ajuta la depasirea momentului. Dar ce sa facem daca ne-am petrecut viata lansand mesaje comerciale (in multe cazuri, fara mare succes)?

Companiile care doresc sa iasa din aceasta situatie in care ne aflam trebuie sa aplice toate procedurile lor anti-criza pentru a realiza acest lucru : nu pot continua sa comunice asa cum au facut in urma cu zece zile. Daca atitudinea este aceeasi, criticile venite de la utilizatori vor ajunge in sfarsit si atunci ne vom afla intr-o situatie de criza traditionala de social media.

De ce este necesar sa schimbam modul de comunicare?

Pana acum doar doua saptamani, retelele sociale au fost inca un canal de distributie, ajutandu-ne sa:

-Construiti loialitatea clientilor.
-Convertiti clientii in iubitori de brand .
-Obtineti oportunitati noi.
-A fost un canal de comunicare pentru produsele noastre.
-Departamentul de social media a trebuit sa combine si sa echilibreze nevoia de a vinde virtutile produselor si serviciilor sale de marca, cu generarea valorii pentru utilizator.

Acum situatia este diferita: utilizatorii sunt limitati acasa, iar lista sarcinilor care se pot face pe parcursul zilei este foarte mica. In plus, comercializarea nenumaratelor produse a fost interzisa, asa ca s-ar putea sa nu fim capabili sa distribuim. Acest lucru implica faptul ca trebuie sa ramanem tacuti? Deloc .

In acest context, exista foarte putine companii care pot continua sa lanseze mesaje de vanzare fara ca reputatia lor sa fie compromisa.

Majoritatea marcilor, si exista activitatea echipei de social media, trebuie sa-si pivoteze mesajul si sa uite sa intreprinda actiuni de vanzare directa. Acum este momentul sa lucrati la branding si sa ajutati marca sa ramana in topul mintii utilizatorilor in acest moment de pauza.

Ce sa faci pe retelele de socializare in perioada de izolare

Sarcina fundamentala a companiei este, asa cum am spus in paragraful precedent, sa lucreze la branding si responsabilitatea sociala corporativa.

Acesta este momentul pentru a te pune mai mult ca oricand de partea utilizatorului si a societatii si de a face sa apara ca retelele corporative sunt o platforma care accepta si cu care, vazand povestile, tweet-urile sau publicatiile lor pe Facebook, una este confortabila .

Sarcina principala a departamentului de social media este sa arate modul in care compania empatizeaza cu societatea si isi face partea pentru a ajuta.

Pe de alta parte, daca produsul nostru nu este folosit in acest timp de inchidere, trebuie sa evitam coduri de reducere si scaderi mari de pret: viziunea pe care o dau este de urgenta pentru a vinde si a fi complet contraproductiv.

Concluzie

Pe scurt, si ca rezumat, COVID-19 este timpul pentru a lucra la branding-ul nostru si imaginea corporativa. Acesta nu este momentul pentru a vinde si utiliza retelele sociale ca portal de vanzari.

Am putea spune ca aceste saptamani pot fi o oportunitate de a iesi mai puternic ca marca , dar o vom realiza doar daca lucram la acea imagine pe care o reflectam si o facem punandu-ne, mai mult decat oricand, de partea utilizatorului: trebuie sa empatizam si sa fim foarte apropiati.

Recente