Dieta paleolitica – alimente

Dintre toate dietele care au aparut precum “ciupercile dupa ploaie” in ultimii ani (fiecare avand eficienta sa specifica), cea mai noua, dar si cea mai putin obisnuita pare a fi dieta paleolitica.

Numele genereaza, de cele mai multe ori, intrebari, curiozitate, tendinta de a considera dieta inadaptata la civilizatia prezenta.

Insa, lucrurile sunt mai simple decat par: acest regim alimentar porneste de la un principiu aplicat in perioada Paleolitica, cu precizarea ca alimentele care nu mai sunt disponibile au fost substituite cu ceva aproape identic. Fara dubii, nu putem reproduce exact hrana din epoca de piatra, atat de indepartata de noi.

Cei care au fost satisfacuti de dieta paleolitica au organisme care raspund in mod pozitiv la dietele slabe in carbohidrati.

Acestia nu numai ca au slabit, dar marturisesc ca si-au imbunatatit si starea de sanatate: un numar mai mic de trigliceride, nivelul glucozei mai scazut, valorile tensiunii arteriale mai mici etc.

Alte beneficii ale dietei paleolitice: asigura necesarul de vitamine si minerale, simplitate (nu se tine cont de cantitate, nu ai limite de numar sau marime, mananci din lista cu alimente si atat), accent crescut pe activitatea fizica (sportul este parte integranta a regimului paleolitic).

Teorii contra dietei paleolitice

Impune o ajustare imensa – chiar daca nu iti este impusa o cantitate anume, totusi necesita o schimbare foarte de mare in ceea ce priveste stilul de a manca, modul cum iti procuri alimentele.

Inca se dezbate despre ceea ce inseamna “o dieta paleolitica buna” – se suprapun inca teorii neclare care asteapta o finalitate:

Poate fi destul de scumpa – exista anumite alimente care se gasesc mai greu (vezi mai jos lista cu alimente). Nu exista inca un ghid bine delimitat care sa se aplice oricarei persoane. “Fara lapte, fara calciu?” – cea mai frecventa intrebare legata de aceasta dieta este “Cum poti avea suficient calciu in organism daca nu consumi absolut deloc lapte?” Sustinatorii dietei paleolitice spun ca oricum exista foarte multi oameni care nu pot consuma lactate si, cu toate astea, nu au probleme de sanatate.

Lista cu alimentele dietei paleolitice

Legume: exceptand fasolea verde, mazarea si cartofii, dieta paleolitica sustine consumul de legume.

Unele versiuni ale dietei promoveaza consumul de legume crude, fara sa fie neaparat o regula generala.

Fructe: se poate consuma aproape orice tip de fructe, mai putin cele dulci pentru cei care doresc sa piarda mai mult in greutate. Fructele uscate sau sucul de fructe trebuie introdus in alimentatie in cantitati moderate.

Carne si oua: carnea, inclusiv fructele de mare, primeaza in dieta paleolitica. Se prefera ca animalele din care provine carnea sa fi fost crescute intr-un mediu natural, organic – aer liber, fara ingrasaminte chimice.

Pestii trebuie sa provina din ape salbatice sau sa li se ofere exact hrana pe care o consuma in mod natural, in salbaticie.

Unii nutritionisti sustin ca ar trebui sa tinem cont si de cantitatea de grasimi a carnii, de preferat ar fi sa alegem produsele cu mai putine grasimi – in prezent carnea este mult mai bogata in grasimi saturate decat in trecut.

Nuci si seminte in cantitati mici, exceptie facand alunele. Laptele de cocos si cel de migdale neindulcite sunt recomandate pentru a inlocui produsele lactate.

Uleiuri – Poti consuma orice ulei din plante: de masline, uleiul de nuci, din seminte de in.

Un ulei foarte apreciat este cel de canola, iar cel de cocos este interzis. Pentru sanatatea ta, poti apela si la suplimentele de ulei de peste.

Bauturi – o parte dintre sustinatorii acestei diete recomanda numai consumul de apa, ceai si cantitati mici de suc fara acid. O alta parte ceva mai toleranta permite si consumul (cu moderatie) de

– sucuri acidulate

– cafea

– ceai

– ocazional un pahar de vin sau bere.