Comunicarea sincrona: caracteristici, avantaje si dezavantaje

Noile tehnologii au schimbat modul in care interactionam cu alti oameni si asta include, desigur, modul in care comunicam. Aparitia platformelor virtuale si a dispozitivelor mobile ne permite sa fim in contact permanent cu totul, inclusiv cu oamenii.

Una dintre numeroasele posibilitati oferite de noile tehnologii este comunicarea sincrona . Pe parcursul acestui articol vom vorbi despre caracteristicile fundamentale ale acestuia, despre principalele media sau platforme de comunicare care o permit, precum si despre avantajele si dezavantajele pe care le prezinta.

Ce este comunicarea sincrona?

Prin sincronicitate intelegem coincidenta in timp a doua sau mai multe evenimente. Daca aplicam acest concept la comunicarea intre oameni, obtinem ideea comunicarii sincrone.

Prin comunicare sincrona intelegem toate acele momente in care are loc un dialog sau o conversatie intre doua sau mai multe persoane in timp real . In cadrul acestui dialog, oamenii impartasesc un discurs, un mediu prin care circula informatia si timpul pe care il petrec in timpul comunicarii.

Desi, initial, s-ar putea sa nu fie un concept nou (din moment ce aminteste de o conversatie vorbita traditionala), ideea de comunicare sincrona este incadrata in lumea noilor tehnologii, in special in cadrul CMC (Computer mediated communication).

In acest domeniu, comunicarea sincrona este definita ca un proces de schimb de informatii in timp real si prin utilizarea internetului sau a platformelor tehnologice.

Principalele caracteristici ale comunicarii sincrone in cadrul CMC este factorul timp, care ne ofera posibilitatea de a dialoga, a face schimb de informatii, a dezbate… cu una sau mai multe persoane, in timp real, fara a fi nevoie ca aceasta persoana sa se gaseasca in fata noi in acelasi loc.

Primul exemplu care poate veni in minte sunt conversatiile telefonice . Odata cu inventarea telefonului, in jurul anului 1860, a inceput revolutia comunicatiilor sincrone. Deoarece, in ciuda distantei fizice, doua persoane pot mentine un schimb de informatii in direct. Adica sincron.

Cu toate acestea, odata cu aparitia tehnologiilor informatiei si comunicatiilor (TIC), chat-ul a devenit prototipul de comunicare sincrona prin excelenta. Chat-urile ne ofera un spatiu de schimb de informatii si de interactiune live cu caracteristicile comunicarii traditionale orale, dar mediate de un spatiu virtual .

Cum este diferita de comunicarea asincrona?

Contrapunctul acestei comunicari sincrone este determinat de comunicarea asincrona. Literal, definitia comunicarii asincrone se refera la procesul de schimb de informatii in care oamenii nu impartasesc sau nu sunt de acord cu privire la factorul timp.

Aceasta inseamna ca, spre deosebire de comunicarea sincrona, in comunicarea asincrona oamenii nu impartasesc informatii simultan sau in acelasi spatiu de timp.

Un exemplu traditional de comunicare asincrona este scrisoarea sau posta postala . Totusi, avand in vedere ca ne aflam intr-un context de comunicare virtuala, cel mai bun exemplu de acest tip de schimb de informatii care exista astazi este cel al email-ului.

Ce aplicatii are?

Pe langa aplicatiile comunicarii sincrone in viata de zi cu zi a oamenilor, datorita carora contactul cu oricine in timp real este posibil, aceasta forma de comunicare poate fi cu adevarat utila in contexte educationale si chiar de lucru.

Datorita platformelor virtuale de comunicare, studentii, profesorii si colegii de munca pot comunica si colabora sincron (sau asincron) fara limitari spatiu-timp.

Prin utilizarea retelelor de internet, platformelor, instrumentelor sau aplicatiilor virtuale , schimbul de idei si informatii este facilitat. Care, bine folosit, poate duce la progrese in modul de invatare si de lucru.

Principalele instrumente tehnologice

Pentru a realiza un proces de comunicare sincrona, sunt necesare o serie de instrumente care sa permita comunicarea in timp real. Pentru a face acest lucru, interlocutorii trebuie, pe langa faptul ca au propriul instrument si suport tehnologic, sa fie conectati in acelasi timp , indiferent de distanta care ii desparte.

Pentru a face acest lucru, gasim trei instrumente principale prin care sa ne angajam in comunicare sincrona. Acestea sunt: ​​mesagerie instantanee, chat si apel video sau apel audio.

1. Mesaje instantanee

Aceasta este una dintre primele forme de comunicare in timp real intre oameni pe baza textului. Prin utilizarea dispozitivelor conectate la o retea de internet, comunicarea instantanee intre doua sau mai multe persoane este permisa prin limbajul scris.

In plus, cu cele mai recente progrese si actualizari, acest sistem permite si comunicarea prin mesaje vocale si schimbul de imagini, documente, link-uri si informatii audiovizuale .

2. Chat

Aparitia camerelor de chat in cadrul diferitelor platforme virtuale a insemnat o revolutie in dinamica comunicarii intre oameni. Aceste spatii de comunicare virtuala live reprezinta un spatiu de intalnire intre doua sau mai multe persoane in care sa impartasesti tot felul de informatii.

De-a lungul anilor, aceste spatii s-au specializat si, astazi, putem gasi camere de chat sau platforme de comunicare de acest tip organizate tematic si care permit schimbul de informatii specifice.

3. Apeluri video si apeluri audio

Pe langa apelurile audio traditionale, cu apeluri video sau videoconferinte, este posibila comunicarea live bidirectionala, cu caracteristicile unei comunicari sau conversatii orale, deoarece include informatii vizuale si auditive si fara restrictiile pe care le presupune comunicarea la distanta. .

Ce avantaje si dezavantaje prezinta?

Desi acest tip de comunicare are mari avantaje, de unde si gradul de popularitate, utilizarea gresita a acestuia poate duce la o serie de dezavantaje. Printre avantajele si dezavantajele comunicarii sincrone gasim:

1. Avantaje

Principalele avantaje sunt urmatoarele.

  • Ne permite sa generam comunicare sau dialog cu alte persoane, indiferent de locul in care se afla , ceea ce permite comunicarea instantanee la nivel international.
  • Permite pastrarea fisierului de interactiune
  • Permite stocarea informatiilor vizuale sau auditive schimbate.
  • Permite lucrul in echipa fara ca oamenii sa se intalneasca in acelasi loc .
  • Este un spatiu de intalnire si faciliteaza interactiunea intre persoane cu aceleasi interese.

2. Dezavantaje

Printre dezavantajele asociate comunicarii sincrone.

  • In cazul comunicarii scrise, lipsa contextului sau incapacitatea de a percepe tonul celuilalt poate duce la neintelegeri sau confuzii.
  • Lipsa regulilor de interactiune sau lipsa de consideratie poate duce la saturarea persoanei. La care s-ar putea sa te simti obligat sa raspunzi in orice moment.
  • Necesita actualizare constanta pe masura ce tehnologiile avanseaza
  • Poate genera dependenta si nevoia de a pastra legatura cu ceilalti.

Recente