Tipuri de terapie cognitiva: ce sunt si care sunt caracteristicile lor

Modul in care gandim, in care procesam informatiile din mediul nostru si le transformam in propriile noastre scheme mentale, ne conditioneaza cand vine vorba de a simti si a actiona. Este atat de mare greutatea gandurilor noastre incat generarea de idei distorsionate poate duce la un anumit tip de afectiune psihologica, cum ar fi anxietatea sau depresia.

Acest fapt a determinat crearea diferitelor tipuri de terapii cognitive . Datorita acestora, pacientul poate invata abilitati si strategii eficiente care il ajuta sa modifice felul in care gandeste si, prin urmare, felul in care simte si se comporta.

Ce este terapia cognitiva?

Termenul „cognitiv” se refera la procesele de gandire ale unei persoane, inclusiv atentia, invatarea, planificarea, judecata si luarea deciziilor . Prin urmare, terapia cognitiva este un tip de terapie psihologica care considera ca unele tulburari sau stari mentale si emotionale sunt strans legate de procesele cognitive.

Aceasta inseamna ca, conform teoriilor care incadreaza diferitele tipuri de terapii cognitive, oamenii sufera si dezvolta stari psihologice datorita modului in care interpreteaza mediul si evenimentele care le apar si nu datorita naturii acestora in sine. .

Prin urmare, misiunea interventiei psihologice prin terapie cognitiva este ca pacientul sa poata gasi interpretari flexibile, functionale si adaptative ale evenimentelor vitale pe care le traieste.

Alte interpretari ale terapiei cognitive o descriu ca fiind implementarea practica a psihologiei cognitive, care sustine o conceptie psihologica in raport cu diferitele procese mentale si din punct de vedere intrapsihic. Cu alte cuvinte, se intelege ca exista o serie de elemente diferite in mintea fiecarei persoane care o fac diferita de celelalte.

Principalele tipuri de terapie cognitiva

Alegerea unui tip de terapie cognitiva, in detrimentul altuia, este de obicei supusa recunoasterii diferitelor nevoi ale pacientului. Diferitele tipuri de terapie cognitiva sunt doar tehnici de interventie, ci mai degraba alcatuiesc un intreg cadru de stiinta aplicata care poate imbraca diferite forme in functie de obiectivele de atins.

De-a lungul istoriei psihologiei, au fost dezvoltate diferite tipuri de terapii cognitive. Sunt insa doua care ies in evidenta peste celelalte, acestea sunt terapia cognitiva a lui Aaron Beck, care pune accent pe gandurile automate si distorsiunile cognitive; si terapia comportamentala emotionala rationala a lui Albert Ellis, in care se lucreaza la idei irationale.

Ambele terapii cognitive cuprind un intreg set de tehnici si strategii terapeutice, precum si o metodologie care le distinge. Dar mereu adaptandu-se la o metoda stiintifica si riguroasa.

1. Terapia cognitiva (CT) A. Beck

Terapia cognitiva a lui Aaron Beck este un tip de psihoterapie, dezvoltat in anii 1960, de catre psihiatrul de origine americana Aaron T. Beck. Acest tip de terapie se bazeaza pe modelul cognitiv, care stabileste ca gandurile, sentimentele si comportamentele sunt strans legate si ca, prin urmare, oamenii isi pot depasi dificultatile si isi pot atinge obiectivele prin identificarea si schimbarea gandurilor inutile sau incorecte.

Pentru a realiza o astfel de modificare, pacientul trebuie sa lucreze in colaborare cu terapeutul pentru a dezvolta tot felul de abilitati care ii permit sa identifice gandurile si credintele distorsionate si apoi sa le modifice.

In primele zile ale terapiei cognitive a lui Beck, el s-a concentrat pe tratarea depresiei facand o lista de erori mentale sau distorsiuni cognitive care au cauzat starea de spirit depresiva . Printre acestea s-au numarat inferenta arbitrara, abstractia selectiva, generalizarea excesiva sau amplificarea gandurilor negative si minimizarea celor pozitive.

Cu toate acestea, odata cu progresul in practica si cercetarea acestui tip de terapie, s-a observat ca poate deveni extrem de eficient in tratamentul multor alte tulburari psihologice si psihice, printre care regasim:

  • Dependente.
  • Tulburare de anxietate .
  • Tulburare bipolara.
  • Fobii.
  • Stima de sine scazuta .
  • Ideii suicidare.
  • Schizofrenie.
  • Pierdere in greutate.

Metoda: restructurare cognitiva

Modul in care profesionistul determina persoana sa invete si sa practice aceste abilitati in mod independent este cunoscut sub numele de restructurare cognitiva.

Restructurarea cognitiva consta intr-o tehnica de interventie in care pacientul isi identifica si pune sub semnul intrebarii gandurile irationale sau dezadaptative , cunoscute sub numele de distorsiuni cognitive. Pasii pentru a realiza o restructurare cognitiva includ:

  • Identificarea gandurilor problematice .
  • Identificarea distorsiunilor cognitive in cadrul acestor ganduri.
  • Chestionarea, prin metoda socratica, a acestor distorsiuni.
  • Dezvoltarea unui argument rational pentru aceste ganduri distorsionate.

2. Terapie rational-emotiv-comportamentala Ellis (REBT)

La jumatatea distantei dintre terapia cognitiva si terapia cognitiv-comportamentala gasim terapia rational-emotiv-comportamentala a lui Ellis. Acest lucru a fost expus pentru prima data in 1950 de psihoterapeutul si psihologul american Albert Ellis, care s-a inspirat din invataturile diferitilor filozofi greci, romani si asiatici pentru a dezvolta acest tip de terapie cognitiva.

Cunoscuta si sub denumirea de terapie rationala sau terapie rationala emotionala, consta intr-o terapie de management activa, filozofica si empirica care se concentreaza pe rezolvarea problemelor si tulburarilor emotionale si comportamentale; si al carui obiectiv este sa se asigure ca pacientul duce o viata mai fericita si mai satisfacatoare.

Una dintre premisele fundamentale ale REBT este ca schimbarile emotionale pe care le experimenteaza oamenii nu se datoreaza circumstantelor care le provoaca , ci modului in care punctele de vedere ale acestor circumstante sunt construite prin utilizarea limbajului, credintelor si semnificatiilor. .

In REBT, pacientul invata si incepe sa aplice aceasta premisa prin modelul ABCDEF de tulburare si schimbare psihologica. Modelul ABC sustine ca nu adversitatea (A) este cea care provoaca consecintele emotionale (C), ci si gandurile irationale pe care persoana (B) le creeaza in raport cu adversitatea. Adversitatea poate fi inteleasa atat ca o situatie externa, cat si ca un gand, sentiment sau alt eveniment intern.

Datorita acestui tip de terapie, persoana poate identifica si intelege interpretarile si presupunerile ilogice sau eronate pe care le face pentru a le pune sub semnul intrebarii (D). In cele din urma, crearea (E) de moduri de gandire mai sanatoase ii conduce pe oameni la noi sentimente (F) si comportamente mai potrivite pentru circumstanta (A) care este abordata in terapie.

Prin utilizarea diferitelor metode si activitati cognitive bazate pe dialog si dezbatere socratica, pacientul poate realiza un nou mod de procesare a informatiilor; adica sa gandesc mult mai favorabil, constructiv si emotional.

Relatia cu terapia cognitiv-comportamentala

Daca luam in considerare denumirea sa, putem deduce ca terapia cognitiva si terapia cognitiv-comportamentala au anumite aspecte comune. In mod traditional, se face o diferenta intre ambele tipuri de terapie, tinand cont de nivelul de inferenta si cadrul teoretic de plecare, fie el cognitiv sau comportamental.

Curentul cognitiv clasic sustine ideea ca in cadrul proceselor cognitive si de gandire gasim o explicatie pentru comportamentele noastre. Pe de alta parte, conform abordarii comportamentale, motivele sau motivele comportamentului nostru pot fi sustinute doar de mediu si nu de argumente cognitive. Deci ambele au puncte de plecare diferite.

Totusi, premisele abordarii cognitiv-comportamentale stabilesc ca exista o relatie intima intre comportament si cognitie. Pornind de la ideea ca atat cognitia, comportamentul, cat si afectul sau emotia sunt interdependente si ca facand o schimbare in oricare dintre cele trei vom putea modifica si celelalte doua aspecte ale persoanei.